Hvorfor gjør vi dette?

FormÃ¥let med skolen beskrives i opplæringsloven, der det blant annet stÃ¥r at skolen skal bidra til «opne dører mot verda og framtida» og fremme verdier som demokrati, ytringsfrihet og menneskerettigheter. KI er en viktig del av den verden og fremtiden elevene møter. 

 
Vi må nå samle erfaringer for å se hvordan vi kan bruke KI best mulig i undervisningen, og må sammen se på hvordan KI kan bidra til en mer variert, motiverende og målrettet læring.  


For opplæring og samtale om KI-støttet undervisning i lærerkollegiet har Udir tilgjengelig en god kompetansepakke kunstig intelligens – Kompetansepakke om kunstig intelligens i skolen | udir.no.  

Å finne en god måte å arbeide sammen om KI-støttet undervisning vil også bli en prioritert arbeidsoppgave for kommende digitalpedagogisk rådgiver.


Som en del av dette arbeidet, har vi utviklet retningslinjer for både ansatte og elever som du kan finne på forsiden.