Retningslinjer for elever

Muntlig arbeid

Hvordan bruke KI til muntlig arbeid?

  • Forslag til disposisjon eller måter å formidle informasjon på.
  • Sparringspartner og hjelp til å besvare spørsmål knyttet til emnet ditt?

Hvordan ikke bruke KI til muntlig arbeid:

  • Bruke KI som en erstatning for menneskelige samtalepartnere
  • Repetere det KI har generert uten å forstå eller reflektere selv.

Finn og søk

Hvordan bruke KI til finn og søk

  • Finne flere kilder og ressirser som kan være relevante.
  • Hjelp til å tolke og forstå tekster du finner på internett.
  • Vær åpen og si fra når du bruker innhold fra KI i egen besvarelse.

Hvordan ikke bruke KI til finn og søk

  • Bruke KI som eneste kilde.
  • Stole på KI uten bekreftelse fra andre kilder.
  • Bruke KI i en besvarelse uten å oppgi hvordan du har brukt det.

Lesing og tekstarbeid

Hvordan bruke KI til lesing og tekstarbeid

  • Forklare og forenkle begreper.
  • Hjelpe deg med å forstå en tekst.
  • Lage sammendrag, gloselister og oppgaver basert på en tekst.

Hvordan ikke bruke KI til lesing og tekstarbeid

  • Overlate leksearbeid til KI. HUsk å lese teksten selv og prøve å forstå den på egenhånd.
  • Stole blindt på det KI foreslår uten å tenke kritisk og analysere teksten selv.

Vurdering

Hvordan bruke KI til vurdering

  • Lage øvingsoppgaver, spørsmål og eksempler som forberedelse.
  • Be KI stille spørsmål knyttet til tema og få tips om studieteknikk.

Hvordan ikke bruke KI til vurdering

  • Bruke KI som erstatning for egen innsats og læring.
  • Jukse ved å bruke KI til å svare for deg i vurderingssituasjoner.
  • Bruke KI til å skrive tekster til deg på forhånd. Bruk heller tiden på å sette deg inn i stoffet.

Vurdering

Hvordan bruke KI til Skriftlig arbeid

  • Kilde til inspirasjon og idéer.
  • Hjelp til korrekturlesing og forbedring av formulering, struktur, og/eller grammatikk.
  • Råd til hvordan du kan organisere tanker eller lage en disposisjon.
  • Hjelp til riktig kildehenvisning.

Hvordan ikke bruke KI til Skriftlig arbeid

  • Levere KI-generert innhold som eget arbeid er uakseptabelt.
  • Stole utelukkende på KI for korrekturlesing og grammatikk.
  • Erstatte tilbakemelding fra lærer med tilbakemelding fra KI.

Innholdet er basert på veiledning laget av Dr. Denise Hough, University of Glasgow (2023) via Osloskolen.no